I'm a cheater...

Lika bra att erkänna. Idag har jag gjort en cheat från mitt kostschema. Jag har ätit "kanelbulle-rulltårta".... Eller ja, fusk och fusk.. Jag bytte ut 100 gram av mina 200 gram äggvita och lät kreativiteten flöda lite. Märks att man är på diet..
 
Jag kanske borde reda ut begreppet diet lite. Jag har fått frågan flera gånger om jag ska tävla i vår. Svaret är nej. Anledningen till att jag går på diet nu är att jag jobbar med att hitta tillbaka en balans där jag trivs med min kropp och samtidigt har en chans att utvecklas på gymmet. En tävlingsrippad kropp är inget jag eftersträvar att gå runt i 24/7, tro mig det är inte värt allt slit i världen (förutom inför en tävling såklart) utan det jag sysslar med är väl någon slags "damage-control" efter min totala urspårning efter tävlingsdieten i höstas/vintras. Så mina vänner, även om jag inte är där jag vill riktigt än så går det åt rätt håll och det gäller att komma ihåg att var dag är en dag närmre målet. 
 
Det har väl inte undgått någon att Lindahls breddat sitt sortiment? Idag fick den här lilla godingen på 150 g följa med från butiken för att bli en ingrediens i dagens fika:
Näringsvärdet per 100 gram är till min förtjusning:
 
Energi
244/kJ/57 kcal
Fett 0,2 g
- Varav mättat fett 0,2 g 
Kolhydrater 2,9 g
- Varav sockerarter 2,8 g 
Protein 11 g 
Salt 0,25 g 
 
 
Nu till receptet på min fusk-kanelbulle-rulltårta :) 
 
  • 100 g äggvita vispas hårt tillsammans med lite stevia. Bred sedan ut på en plåt som du sprayar med Pam-spray för att förhindra att det fastnar i plåten. Grädda på 200 grader i några minuter tills äggvitan fått lite färg. 
  • Blanda 75 g kvarg med nötchokladsmak, tillsätt lite stevia, kardemumma och kanel. 
  • När äggvitan svalnat bred på kvargblandningen och rulla ihop. Mums! 
 
Näringsvärde för hela rulltårtan: 
 
Energi 117 kcal 
Fett 0,5 g 
Kolhydrater 9,2 g 
Protein 16 g 
 
 

Kommentera inlägget här :